Follow:

AFVALLEN | DE KNOP OMZETTEN

Ja hoor.. artikel nummer 93459347 over afvallen is een feit. Zo vaak heb ik al een poging gedaan om gezond te leven. Af en toe hou ik het eventjes vol, maar vaak ook niet. Het probleem is dat ik nu eenmaal van eten hou en een emotie-eter ben. En wanneer ik me verveel, dan eet ik ook. Jup. En sporten? Ha. Grappig. Wat is dat? 

 

Ondanks dat het eten ook een redelijk probleem is, is het niet zo groot als het sporten. Gezond eten is in principe prima te doen. Zolang andere mensen in mijn omgeving mij geen ongezond eten voor gaan schotelen. Zelf kan ik het prima, goed ontbijten, en vooral op gezonde tussendoortjes letten. Maar helaas willen mijn moeder en vriend hier niet altijd aan meewerken en kopen ze koekjes en chips en dergelijke. En ja, als dat dan eenmaal voor mijn neus ligt kan ik het eigenlijk vrijwel nooit weerstaan.. 
Dan heb je nog het sporten. Ik heb een sportabonnement, jazeker. Maar doe ik er wat mee? Nope, niet echt. Zo ontzettend zonde dat ik daar maandelijks een bedrag aan betaal en er eigenlijk niks mee doe.. 

Maar eigenlijk wil ik hier nu serieus verandering aan gaan brengen en moet ik een plan van aanpak gaan maken. Misschien klinkt het gek, maar ik wil echt een soort schema voor mezelf op gaan stellen, waar ik me ook echt aan moet gaan houden. Op dit moment ben ik nog een week op vakantie en mag ik daar van mezelf nog even van genieten. Maar zodra ik terug ben wil ik toch echt die knop om gaan zetten. En dat probeer ik nu een beetje vorm te geven. 

Waar ik sowieso mee wil gaan beginnen is 1 keer in de week sporten. Nu denk je 1 keer, heeft dat zin? Maar ik wil beginnen met de lat wat laag te leggen. Want 1 keer in de week is beter om vol te houden dan twee keer in de week. Daar kan ik sneller de mist bij in gaan. En wanneer die 1 keer in de week dan goed gaat, wil ik het gaan ophogen naar 2 keer in de week. Waarschijnlijk zal dit op een maandag of dinsdagavond gaan worden. Dit omdat ik woensdag en donderdag stage heb, donderdagavond moet werken en daarna in het weekend bij mijn vriend ben/ook moet werken. Dit lijkt me een goed plan om mee te beginnen. 

Dan heb je nog het eten.. Sowieso ontbijt ik standaard al met kwark, alleen kan de muesli wel wat gezonder. Waar ik mee wil gaan beginnen is om mijn chocolademuesli te gaan mengen met de gezonde variant. Dus 50/50. Dat moet prima kunnen, aangezien ik een prima gewicht heb maar eigenlijk alleen wat strakker wil worden en mijn vetjes kwijt wil. Lunch en avondeten gaat eigenlijk al goed en gaat het vooral om die tussendoortjes. Dus niet meer standaard elke dag koekjes en met regelmaat een zakje chips, maar granenrepen, fruit en groente. En natuurlijk wil ik niet al het lekkere uit mijn leven verbannen, maar ben ik dit van plan om te beperken tot 2 keer in de week; 1 keer thuis en 1 keer bij mijn vriend. En dan niet een hele zak chips, maar een bakje. 

En dan is het een kwestie van me hieraan gaan houden.. Zoals ik al zei wil ik letterlijk een plan van aanpak hebben. Zoals je ziet heb ik goed in mijn hoofd hoe ik het wil, maar ik wil dit dus ook in een soort schema of iets gaan zetten. Zodat ik kan bijhouden of het goed gaat, dat is namelijk wel iets wat mij motiveert. Dingen kunnen afstrepen zorgt er bij voor dat ik het ook daadwerkelijk ga doen haha. Hoe dit schema eruit komt te zien ga ik nog even over nadenken, maar zodra ik een goed schema heb zal ik het jullie laten weten!

Q: Hoe ga jij om met gezond leven? Heb je nog tips voor me?

FOLLOW ME ON BLOGLOVIN | FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER 

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

9 Comments

  • Reply Angela

    Hey! Ik heb een poosje Weight Watchers gedaan en heb een paar kleine dingen ontdekt die ik nu toepas zonder dit dieet te volgen. Want ik merkte dat ik hierdoor wel heel erg met eten bezig was waardoor ik alleen maar meer wilde eten. Wat ik een aanrader vind is om geen muesli door de kwark te doen. Koop bij de Lidl een zat noten, ongezouten, zo’n zak et een mix van noten, walnoten of andere noten die je lekker vindt. Verkruimel ongeveer 30 gram en gooi dit in je kwark. Lekker met een stuk fruit erbij, en eventueel lijnzaad bijvoorbeeld.

    augustus 13, 2016 at 9:31 am
  • Reply Charlotte

    Succes met de healthy lifestyle! Ik doe 3 x per week hardlopen

    augustus 13, 2016 at 10:27 am
  • Reply Mariska

    Het proces gezonder leven/afvallen werkt voor iedereen anders. Zelf ben ik ooit 30 kg afgevallen en ik heb nooit echt veel gesport. Heb wel rigoreuze veranderingen in m’n eetpatroon aan moeten brengen daarvoor. En dan eigenlijk vooral in porties. Maar het is stukken gezonder om te sporten!

    Mijn beste advies: niet te zwart-wit ermee omgaan. Als je een schema maakt en je daar 1x niet aan houdt, denk dan niet, ‘oh het is nu toch al mislukt’. Of dat je dat weer per sé in moet halen. Ga gewoon verder. Als je dat lang blijft doen wordt het namelijk vanzelf een patroon om het wél te doen.

    Succes!
    Mariska onlangs geplaatst…Mannen & make-upMy Profile

    augustus 13, 2016 at 1:59 pm
  • Reply Jonna@Burgertrutjes

    Op onze blog staat een artikel met tips hoe ik 26 kilo ben afgevallen. Ben nu bezig met de laatste loodjes, de knop omzetten is het aller moeilijkste. En die laatste kilo’s ook 😉
    Jonna@Burgertrutjes onlangs geplaatst…Recept: Jonna’s eiersalade met kerrieMy Profile

    augustus 14, 2016 at 12:31 pm
  • Reply Laura - Dagelijkse hap

    Afvallen gaat nooit makkelijk. Mijn vriend is laatst aan de Sonja gegaan, en dat gaat hem goed af 🙂 Af en toe neemt hij wel een extraatje. Vind ik ook niet erg, als hij het daardoor langer volhoudt 🙂 En niks slechts in huis halen, maar dan een paar appels ofzo klaarleggen 🙂 Een gezonde snack kan nooit kwaad 🙂
    Laura – Dagelijkse hap onlangs geplaatst…OPROEP | Project Pan deelnemers gezocht “Finish 10 by X-mas”My Profile

    augustus 14, 2016 at 12:55 pm
  • Reply Joanne

    Oh heel herkenbaar allemaal haha!
    Joanne onlangs geplaatst…Exhibition: I want it to be softMy Profile

    augustus 14, 2016 at 4:19 pm
  • Reply Quirine

    Toevallig ben ik ook net 2 dagen bezig! Ik ben totaal niet dik (al is het bij mijn heupen en bovenbenen net iets te flubberig) maar ik eet echt teveel suiker en daarom ben ik nu compleet gestopt met suiker eten. Het is moeilijk want die suiker voelt echt als een verslaving maar ik hoop het zeker door te zetten! (sporten is ook nog een dingetje…) Jij in ieder geval veel succes, ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!
    Quirine onlangs geplaatst…Home is where your books areMy Profile

    augustus 14, 2016 at 7:47 pm
  • Reply Beauty treasures

    Heel herkenbaar! Ik zou zeggen, heel veel succes ik duim alvast voor je.
    Beauty treasures onlangs geplaatst…DELHAIZE CARE DOUCHEGELSMy Profile

    augustus 14, 2016 at 8:20 pm
  • Reply Ellen

    Heel veel succes!

    Ik denk dat zodra je jezelf dingen gaat verbieden, je het alleen maar meer wilt. Dus door te beginnen met het aan passen van kleine dingen in je eetpatroon ben je al goed op weg!

    Pas wel op met de granenrepen: deze zijn namelijk lang niet zo gezond als je denkt. Vaak zit hier heel veel suiker in, wat het ‘gezonde’ weer een beetje naar beneden haalt.

    Wat mij ontzettend helpt, is gevarieerd eten. Zo kan ik alles eten wat ik lekker vind, maar met mate. Ook het idee “ik wil dit, maar ik ‘moet’ dit niet” heeft mij geholpen.

    Succes meid!

    augustus 26, 2016 at 2:24 pm
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Lees vorig bericht:
    THINGS THAT MAKE ME HAPPY #1

    Het is goed om af en toe even stil te staan bij de kleine dingetjes die je blij maken. Zelf...

    Sluiten