Follow:

AFVALUPDATE #1 | HET KAN ZO ECHT NIET MEER…

Oke, het moet echt klaar zijn nu. Weg met alle chips, koekjes, bankhangen, noem het maar op. Het is tijd om wat aan mijn lichaam te veranderen en wel nu. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet dik en ik heb geen overgewicht of wat dan ook. Ik kom er niet in de buurt. Maar toch ben ik ontevreden met mijn lichaam. Sinds de zomervakantie ben ik namelijk 5 kilo aangekomen. En 5 kilo vind ik best wel veel voor mijn lichaam. Dit komt door de zomer en hierna ben ik gaan samenwonen dus deels zullen het ook wel de beruchte ‘samenwoonkilo’s’ zijn. Maar het is tijd om hier een halt toe te roepen, en wel nu.

Waarom afvallen als je niet dik of te zwaar bent?
Als een ‘wat slanker’ persoon krijg je het soms te horen; waarom zou je afvallen, je bent toch helemaal niet dik? Is helemaal niet nodig joh! En ergens begrijp ik dat ook wel. Maar toch vind ik dat vervelend om te horen. Nee ik ben niet dik, dus nee ik moet niet zeuren. Maar toch voel ik me niet prettig met die +5 kilo. Ik kan het aan mijn lichaam zien en daar word ik onzeker van. Ik voel me niet fijn in mijn eigen lichaam dus dat is genoeg redenen voor mij om die +5 weer te laten verdwijnen.

Maar hoe dan?
Dat is een hele goede vraag. Wat ik in ieder geval wel ga doen is mijn eten bijhouden in de app LifeSum. Waarschijnlijk zullen jullie beter bekend zijn met MyFitnessPall, maar ik vind LifeSum er bij leuker uit zien en je kan hier gemakkelijker water toevoegen en dergelijke. Maargoed, ik ga dus in ieder geval calorieën tellen. Niet voor iedereen ideaal, je kunt er namelijk in doorslaan. Maar voor mij werkt het heel goed om precies te kunnen zien hoeveel ik al op heb en hoeveel ik dan dus nog kan eten. De basis staat vaak al ingevuld, bijvoorbeeld mijn ontbijt want die is altijd hetzelfde. En wanneer ik van te voren mijn avondeten weet vul ik deze ook al in. Zo weet ik precies wat ik nog over heb voor de rest van de dag. En wanneer ik dan aan mijn limiet ziet stop ik er ook mee. Het is dus een goede stok achter de deur voor mij. En natuurlijk mag ik af en toe wel wat lekkers. Zo heb ik vandaag ook een flink bakje vla weggewerkt, want dat vind ik heerlijk. En soms zal er ook wel eens chips of friet voorbij komen en zit ik boven mijn aantal, maar ik vind dat dat soms ook moet kunnen.

Wat sport betreft ben ik nog een beetje zoekende. Hier in het dorp waar ik tegenwoordig woon is niet zo heel veel te vinden qua sportscholen. Ja, er is er één maar daar betaal je meer dan €30,- per maand en zit je er gelijk een jaar aan vast. Dat vind ik best een risico, mezelf kennende. Het liefst zou ik gaan hardlopen ofzo, maarja ik heb 0,0 conditie en ontzettend zwakke knieën waardoor ik het niet zo goed aandurf. Wat ik wel gewoon moet doen is het oppakken van yoga en workouts doen in huis. Dit hou ik nu nog een beetje tegen omdat ik niet echt een ruimte heb in onze studie waar ik dat ‘privé’ kan doen. Ik vind het geen prettig idee dat ik door mijn vriend bekeken kan worden. Maar ik denk dat ik daar toch maar gewoon aan toe moet geven en de stap moet zetten. Want zoals ik al zei moet de knop écht om. Meer stappen zetten op een dag is in ieder geval ook een doel. En gaandeweg hoop ik zo een routine te vinden om meer te bewegen.

Ik twijfel nog een beetje of ik mijn gewicht op internet wil gaan delen. Dit omdat ik, zoals ik al aangaf, niet te dik of überhaupt dik ben. Ik wil geen triggers voor andere mensen plaatsen of een verkeerd beeld stellen. Daarom denk ik dat ik het bij de informatie ga houden dat ik om en om de 5 kilo kwijt wil, en zal ik jullie op de hoogte houden van hoeveel ik per week afval, of bij kom in het ergste geval haha. Hierdoor krijgen jullie toch een beeld van hoe het allemaal verloopt. Ik hoop in ieder geval dat ik volgende week goed nieuws kan melden en er wat af is! Ik hoop echt een ander soort leefstijl te ontwikkelen waar mijn eetpatroon over het algemeen gezond is en ik meer beweeg. Let’s do it!

Q: Hoe zorg jij voor een gezonde leefstijl?

FOLLOW ME ON BLOGLOVIN | INSTAGRAM | FACEBOOK | TWITTER

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

3 Comments

  • Reply Mevrouw Marloes

    Toevallig heb ik vandaag de app Lifesum ook weer gedownload. Ik heb mijn sportschoolabo opgezegd (al loopt die nog tot 1 juni, maar ik ga ‘m morgen overschrijven naar mijn moeder, dan kan zij er plezier van hebben). Veel lekkerder vind ik om buiten te sporten, dus dat wil ik gaan doen. Ik heb een springtouw besteld en een hoelahoep, die ga ik beide vrijdag ophalen. Zo wil ik gezonder gaan leven.
    Ook wil ik minder vaak ongezonde dingen bestellen als ik met mijn vriend te lui ben om te koken. Ik denk dat ik vaker voor de week boodschappen ga doen, zodat ik geen excuus heb om niet te koken (anders gaan al die boodschappen over de datum natuurlijk).
    Mevrouw Marloes onlangs geplaatst…Nieuwe items in mijn sieradenkistMy Profile

    januari 17, 2018 at 7:02 pm
    • Reply Joyce

      Ah goed bezig! Lifesum is fijn he? Ik denk dat ik ook (voorlopig nog) geen sportabbo ga nemen. Je zit er een jaar aan vast en mezelf kennende is dat geld betalen voor niks haha. Springtouw is wel een goed idee! Verder wil ik met youtubevideo’s aan de slag. Weekboodschappen is inderdaad verstandig, dan koop je naar mijn ervaring ook minder ‘extra’ dan wanneer je vaker gaat!

      januari 17, 2018 at 8:30 pm
  • Reply Mariëlle

    Voor mij helpt het heel erg om maaltijden, snacks & workouts te plannen. Ik eet voldoende bij elke maaltijd, zodat ik minder trek heb ik snacken! Good luck met je journey 🙂

    januari 18, 2018 at 11:07 am
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Lees vorig bericht:
    6X WAT TE DOEN ALS JE NIET KUNT SLAPEN

    Slapen is altijd al een lastig iets voor mij geweest. Ik slaap slecht in en heb met regelmaat ook nachten...

    Sluiten