Follow:

6X WAT TE DOEN ALS JE NIET KUNT SLAPEN

Slapen is altijd al een lastig iets voor mij geweest. Ik slaap slecht in en heb met regelmaat ook nachten dat ik niet écht diep slaap of heel onrustig slaap. Na zo’n nacht word ik dan ook niet uitgerust wakker. Helaas ben ik hier lang niet de enige in. Waarschijnlijk wordt er elke nacht google wel geraadpleegd met wat te doen wanneer je niet in slaap kunt vallen. Ook ik heb dit een aantal keer gedaan. De wanhoop staat je dan nabij en je wilt alles maar proberen, zolang je maar kunt slapen. Inmiddels heb ik een aantal tips geprobeerd en soms werken deze voor me. Niet altijd, maar ik ben dan ook een zeer lastige slaper. Dit wil dus niet zeggen dat deze tips niet helpen, dit verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Vooraf
Voordat je gaat slapen kun je natuurlijk al wat dingen doen waardoor je rustiger naar bed gaat en waarschijnlijk sneller en beter in slaap valt. Eerder heb ik al een artikel geschreven over good bedtime habits, en ik moet zeggen dat wanneer ik deze ‘habits’ uitvoer in de avond ik een stuk rustiger in slaap val. Door aan het begin van de avond een lijstje te maken met wat ik de volgende dag allemaal moet doen heb ik meer rust in mijn hoofd. Ook het bannen van elektronica werkt zeker.

Wat moet je absoluut niet doen?
In dit artikel staat centraal wat je wél kunt doen als je niet kunt slapen, maar toch wil ik eerst even behandelen wat je absoluut niet wilt doen. Natuurlijk is het hartstikke kut (sorry) als je om 2u ’s nachts nog steeds wakker ligt en je nog geen oog dicht heb gedaan. Ik begin in zo’n situatie altijd uren te tellen. ‘Oh als ik nu in slaap val kan ik nog 6 uur slapen. 6 uur is acceptabel. Hup, ogen dicht’.  En dan weer 2 uur later… ‘Shit, nu kan ik nog maar 4 uur slapen. Hoe moet ik deze drukke dag overleven met maar 4 uur slaap. Oké, maar nog minder slaap is nog erger dus hup slapen nu!’ Met deze vorm van zelfpijniging schiet je natuurlijk helemaal niks op en moet je gelijk mee kappen. Frustratie en irritatie werken absoluut niet mee om in slaap te komen. Accepteer je slapeloosheid en denk er niet over na. Probeer juist aan leuke dingen te denken, of om aan helemaal niks te denken, dat werkt voor mij het beste.

Voer wat kleine veranderingen door in je slaapkamer
Binnen een paar minuten kun je kleine veranderingen toepassen waardoor je wat gemakkelijker in slaap valt. Heb je last van de tijd? Zorg er dan voor dat je wekker buiten het zicht is. Natuurlijk moet je hem ’s ochtends wel kunnen horen, maar je hebt er geen enkel belang bij om midden in de nacht te weten hoe laat het is. Ook kan je het raam een stukje open zetten of de temperatuur verlagen waardoor het wat frisser in je slaapkamer wordt. Je slaapt beter bij een lage temperatuur. Als laatste kun je ook nog al het geluid en licht bannen uit je slaapkamer, mocht dit nog aanwezig zijn.

Ga even je bed uit
Als ik écht niet kan slapen ga ik altijd even mijn bed uit. Vaak ga ik dan eventjes op de bank zitten en lees ik even wat op mijn telefoon. Oké, op je telefoon gaan zitten is geen goede tip dus vergeet dat ik dat zei maar het werkt voor mij wel om mijn gedachten even te verzetten. Ik ga pas weer terug naar bed wanneer ik mij slaperig begin te voelen. Meestal is dit best snel het geval, vaak binnen 15 minuten. Wanneer ik dan weer terug in bed ga liggen val ik denk ik in 75% van de gevallen redelijk snel in slaap. Ook voorkom je hiermee dat je je slaapkamer/je bed onbewust gaat associëren met een onplezierige of oncomfortabele plek.

Doe hersenloze dingen
Zoals ik al zei, op je telefoon gaan zitten is geen goede tip. Wanneer je je bed uit gaat kun je het beste wat ‘hersenloos’ gaan doen. Loop naar de keuken en drink een glas water, lees een saai boek (geen spannende want dat wil je doorlezen!) of werk nog wat was weg. Hou het hier dan ook bij. Zoals ik al aangaf wordt je na een kwartiertje waarschijnlijk vanzelf slaperig en kun je weer terug je bed in.
Wat je ook kunt doen is een warme douche nemen. Wanneer je vanuit een warme douche je koudere bed in stapt, daalt je lichaamstemperatuur. Dit zorgt er vaak voor dat je slaperig wordt. Ook kun je een ‘slaapsnack’ nemen met tryptofaan en/of calcium. Geniet van een beker (warme) melk, neem een bakje yoghurt of eet een paar noten.

Ontspanningsoefeningen
Heeft het uit bed gaan niet geholpen en ben je nog steeds wakker? Probeer dan een aantal ontspanningsoefeningen uit. Dit is sowieso een goede routine om je lichaam voor te bereiden op de nacht. Door een ontspanningsoefening te doen dwing je de laatste spanning je lichaam uit. Wat ik zelf in deze gevallen doe is letten op mijn ademhaling. Ik haal hierbij diep adem en voel dit in mijn ribbenkast en buik. Wat je ook kunt doen is op je rug gaan liggen en telkens een ander lichaamsdeel aanspannen. Hou dit 5 seconden vast en ontspan dit lichaamsdeel dan. Begin boven of juist onderaan en werk zo je hele lichaam af.

Mocht je na deze tips nog steeds niet slapen, kun je het weer opnieuw proberen. Of je legt je erbij neer dat je een nacht minder slaapt en gaat de volgende avond lekker op tijd je bed in! Maak er vooral ‘geen’ groot probleem van door er de volgende avond tegenop te zien om te gaan slapen. Hierdoor kom je al snel in een vicieuze cirkel terecht en dat is zeker niet de bedoeling!

Q: Wat doe jij als je niet kunt slapen?

FOLLOW ME ON BLOGLOVIN | INSTAGRAM | FACEBOOK | TWITTER

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

6 Comments

  • Reply Simone

    Goede tips! Mijn vriend en ik slapen vaak erg slecht op zondag en omdat we dat weten, ga je erover nadenken en slapen we alleen nog maar slechter.

    januari 16, 2018 at 8:07 am
    • Reply Joyce

      Ah ja dat is zo vervelend en herkenbaar! Ik hoop dat je wat aan de tips hebt!

      januari 16, 2018 at 9:11 am
  • Reply Judith

    Wat een goede tips! Zelf probeer ik vaak ademhalingsoefeningen of te bedenken wat ik de volgende dag ga aandoen. Ik merk de volgende ochtend altijd dat ik hier niet uit ben gekomen haha. Erg slaapverwekkend blijkbaar!
    Judith onlangs geplaatst…Eetdagboek – Back On TrackMy Profile

    januari 16, 2018 at 9:37 am
  • Reply Fabienne, enjoyyourownbeauty

    Wat een goede tips geef je!
    Orgineel artikel ook. Ik zal het zeker eens proberen wanneer ik niet kan slapen. 🙂

    Liefs
    X

    januari 16, 2018 at 11:16 am
  • Reply Jouvence

    Handige tips, ik slaap vrijwel altijd slecht/niet diep, mijn partner hoeft maar rechtop te gaan zitten en ik ben wakker.

    januari 16, 2018 at 2:20 pm
  • Reply sammie

    Wij hebben laatst extra gordijnen opgehangen waardoor het nu echt pikdonker is op de slaapkamer, kan Tommy beter slapen. Mij maakt het niet zo uit als er een beetje licht is. Geluid vind ik vervelender.
    sammie onlangs geplaatst…Pizza recept. Zelf pizza maken!My Profile

    januari 17, 2018 at 8:18 pm
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Lees vorig bericht:
    BEN JIJ EEN TEVREDEN MENS?

    Als ik dit en dat eenmaal bereikt heb, dan ben ik tevreden. Wanneer ik die baan heb gekregen, in ons...

    Sluiten