Follow:

GOOD BEDTIME HABITS

Een avondroutine, het klinkt altijd zo geweldig en ideaal. Hoe fijn is het als je gewoon een standaard routine hebt ’s avonds waardoor je ontspant en je jezelf en je lichaam klaar maakt voor het naar bed gaan.

Voor mij zou dat echt onwijs helpen omdat ik een ontzettende chaoot ben en mijn nachtrust absoluut niet optimaal is. Lichtelijke slaapproblemen zou je het wel kunnen noemen. Ik zou dus zeker baat hebben bij een avondroutine.
Of ik er een heb? Nee. Waarom niet? Omdat ik te laks daarin ben. In mei schreef ik zelfs een artikel over meer structuur krijgen in mijn leven. Dit wilde ik bereiken door onder andere een ochtend- en avondroutine te creëren. Inmiddels is het augustus en heb ik het al gedaan? NEE! Dus het wordt hoog tijd. Vanaf vandaag heb ik een plan van aanpak en hier wil ik me aan gaan houden. Het zal me waarschijnlijk niet altijd gaan lukken (als ik bij mijn vriend ben) maar wanneer ik thuis ben en wanneer we later ons eigen plekje hebben wil ik me hier toch volledig aan gaan houden!

Geen cafeïne na het avondeten
Zoals algemeen bekend is, is cafeïne een stofje dat de vermoeidheid verdringt. ’s Ochtends natuurlijk hartstikke handig maar in de avond iets minder. Nu dacht ik altijd dat ik helemaal niet zoveel cafeïne dronk, koffie en cola en dergelijke gaat er namelijk helemaal niet zoveel in. Maar nu bleek het ook in thee en zelfs groene thee te zitten. En laat ik dat laatste nou regelmatig drinken. Die thee gaat voortaan dus alleen maar ’s ochtends gedronken worden en in de avond ben ik inmiddels al overgestapt naar verse muntthee!

de volgende dag plannen
Zoals je in mijn flashbacks hebt kunnen lezen heb ik inmiddels een Bullet Journal gekocht. Hierin houd ik alles bij en zo ook de planningen voor mijn dagen. Nu wil ik dit nog wel eens op de ochtend zelf doen maar ik wil dit standaard de avond ervoor gaan doen. Het komt namelijk regelmatig voor dat ik ’s nachts in mijn hoofd loop te malen wat ik allemaal moet doen ‘Ohja, ik moet niet vergeten vrij te vragen op het werk. En ik moet nog op dat ene mailtje reageren. Oke niet vergeten, vrij vragen en mailen’. Zo gaat het dan, echt.

een half uur voor het slapen geen elektronische apparaten meer
Wanneer ik klaar ben met het plannen van mijn volgende dag wil ik een half uur voordat ik naar bed ga de elektronische apparaten niet meer aanraken. Dat betekent dat de tv niet meer aan gaat, maar dat vind ik gelukkig niet zo lastig. Waar ik wel meer moeite mee heb is het uitzetten van mijn laptop en dus geen series meer te kijken op netflix. Wat nog lastiger gaat worden is mijn telefoon niet pakken wanneer ik in bed lig om nog even de laatste dingen te lezen. Nee, een half uur voor bedtijd geen televisie, laptop en telefoon meer! Hiermee geef ik mijn lichaam een seintje dat het tijd is om tot rust te komen en me klaar te maken om naar bed te gaan. Mijn focus ligt hierdoor meer bij mezelf.

lezen voor het slapen gaan
Ter vervanging voor de elektronica wil ik het laatste half uur voordat ik ga slapen wel alvast in bed gaan liggen en nog een halfuurtje gaan lezen. Ik merk dat het lezen voor mij vaak ontspannend werkt en wanneer ik dan ook in bed lig ik vanzelf moe wordt en in slaap neig te vallen. Dit is dus een mooie manier om mijn dag mee af te sluiten.

Vast bedtijd
Na dit half uur wordt het tijd om te gaan slapen. Ik weet van mezelf dat ik een persoon ben die best wel wat slaap nodig heeft dus ik heb voor mezelf bepaald dat mijn ‘slaaptijd’ half 11 gaat worden. Tijd om het boek weg te leggen en mijn ogen dicht te doen. En hopelijk hebben de voorgaande punten er dan voor gezorgd dat mijn hoofd wat leger en rustiger is en ik niet meer over zoveel dingen nadenk! Dit zou al een hoop schelen voor mijn nachtrust.

Q: Hoe ziet jouw avondroutine eruit?

FOLLOW ME ON BLOGLOVIN | FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

8 Comments

  • Reply Daphne

    Ik zou me eigenlijk eens meer moeten houden aan die ‘elektronische apparaten’-tip. Merk echt dat als ik nog tot laat op mijn telefoon zit, ik ook steeds later slaap..

    augustus 21, 2017 at 7:59 am
  • Reply Loes

    Oeps, ik houd me aan geen van allen denk ik, haha! Nu heb ik niet echt last van caffeine, dus dat is niet zo erg. Vooral van die elektrische apparaten zou ik echt moeten doen, ik probeer het wel steeds meer!
    Loes onlangs geplaatst…Levende Loes op Reis – LiverpoolMy Profile

    augustus 21, 2017 at 9:16 am
  • Reply Daniëlle

    Goede tips. Die van de telefoon vergeet ik te vaak, ik zou het echt eens moeten doen. Want dan val ik vast en zeker sneller in slaap.
    Daniëlle onlangs geplaatst…Persoonlijk: Op naar een gezonde levenstijlMy Profile

    augustus 21, 2017 at 12:01 pm
  • Reply Nicole

    Erg goede tips. Ik vind het zo moeilijk niet op elektronische apparaten te gaan voor het slapen, ik doe dat eigenlijk altijd.
    Nicole onlangs geplaatst…The Body Shop Almond Milk & Honey Shower CreamMy Profile

    augustus 21, 2017 at 1:48 pm
  • Reply Jana Raveydts

    Ik gebruik altijd mijn gsm voor het slapen, dus dat zou moeten minderen haha! x
    Jana Raveydts onlangs geplaatst…We went to London!My Profile

    augustus 21, 2017 at 5:47 pm
  • Reply Saskia

    Ik heb ook wel een echte avond routine. Alleen weer na de vakantie in het ritme komen. Op tijd naar bed en na 9u geen elektronica meer.

    augustus 22, 2017 at 10:05 am
  • Reply Oui Nathalie

    Fijne tips! Zo’n bullet journal staat ook echt op mijn wishlist en ik denk dat ik er vanmiddag gelijk ook eentje ga kopen!
    Naast het plannen zal het mij ook een stuk meer rust geven en het is nog ook eens leuk om te doen!

    Liefs, Nathalie
    Oui Nathalie onlangs geplaatst…Review Shimmering Oil After Sun van EtosMy Profile

    augustus 22, 2017 at 11:13 am
  • Reply Nesrin

    Mijn avondroutine gaat heel anders en als ik het met jouw routine mag vergelijken dan zit ik niet best. Wat knap dat je zo een routine hebt, je bent heel bewust bezig.
    Nesrin onlangs geplaatst…Mijn favoriete beauty budget toppersMy Profile

    augustus 22, 2017 at 1:45 pm
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Lees vorig bericht:
    FLASHBACK | WEEK 33

    Wat vliegen de weken toch voorbij! Gelukkig heb ik nog twee weken 'vrij' voordat het echte leven weer begint. Afgelopen...

    Sluiten